Møre Trafo bidro til å berge turistsesongen for reiselivsfyrtårnet Flåm og Flåmsbanen.

– Vi klarte å få på plass en stor nettstasjon på jernbanestasjonen slik at strømforsyningen var sikret før strømmen av turister inntok turistmaskinen, forteller Olav Dalsbotten, seniorselger i Møre Trafo.

Dalsbotten
Olav er selv fra Flåm og vokste opp på et gårdsbruk i Dalsbotten. Det er mange år siden han flyttet fra Dalsbotten og Flåm, og det har skjedd enorme omveltninger på grunn av turismen som bare vokser og vokser. Men det han ikke vet om hva som rører seg i og rundt Flåm, er ikke verdt å vite.

Senior selger i Møre Trafo, Olav Dalsbotten, på hjemlige trakter hvor han var med å levere denne nettstasjonen som holder hjula i gang på turistmaskinen Flåmsbana.

En million turister
– Flåmsbanen har blitt en turistattraksjon som hvert år frakter en million passasjerer. Det var selvsagt litt sårt for en innfødt å se at «min» stasjon Dalsbotten var nedlagt, angivelig for å gjøre Flåmsbanen enda mer effektiv. Det har den selvsagt ikke blitt, sier Olav Dalsbotten med et glimt i øyet.

Flåmsbanen er kåret til verdens vakreste togreise og frakter hvert år en million turister.

Nettstasjon
Møre-Trafo leverte en ny nettstasjon med teknikkhus inne på Flåm jernbanestasjon. Vår gode samarbeidspartnere Powercontroll AS utførte installasjon i teknikkhuset og Laugstol AS stod for montasje og idriftsettelse av nettstasjonen.

Arbeidet startet ved påsketider for at alt skulle være klappet og klart til turistsesongen braket løs. Nettstasjonen består av bygninger som er satt sammen, skreddersydd og godt integrert ved at de er malt i de samme fargene som jernbanebygningene. Nettstasjonen forsyner Flåmsbanen med strøm som brukes til kupevarme til alle vognene.

– Denne strømmen ble tidligere hentet rett fra kjøreledningene. For å ikke tappe disse, kommer nå togvarmen fra nettstasjonen fra Møre Trafo, forklarer Olav.

Dette er den skreddersydde nettstasjonen fra Møre Trafo på Flåm jernbanestasjon.

Verdens vakreste
Ville og vakre Flåmsbanen er kåret til verdens vakreste togreise av Lonely Planet Traveller. Togreisa mellom Sognefjorden og Hardangervidda tar deg gjennom 21 tunneler og 20 stupbratte kilometer mellom høyfjellet Myrdal og fjordbygda Flåm.

Ladet for verdensarv
For to år siden sørget Møre Trafo også for at to andre store attraksjoner kan lade batteriene for å frakte turister på mektige og populære Nerøyfjorden, en arm av Sognefjorden.

– To av båtene som sørger for sightseeing på Nerøyfjorden har blitt turistattraksjoner i seg selv, «Future of the Fjords» og «Vision on the Fjords». Den første er helelektrisk, den andre en hybrid, men begge er stappfulle av elektronikk – og turister, forteller Olav Dalsbotten.

Flåm er et av de store reiselivsfyrtårnene i Norge med en rekke cruiseanløp, turister på Nærøyfjorden med verdensarvstatus, Flåmsbanen og sykkelturister fra Rallarvegen.

Ladestasjoner
Uten motorstøy kan man nyte stillheten og den vakre fjorden med verdensarvstatus. Transformatorene fra Møre Trafo for lading er plassert ved kai på henholdsvis Gudvangen og Aurland.

Det foreligger planer om å bygge tilsvarende båter som skal brukes i Geirangerfjorden som fikk verdensarvstatus samtidig som Nerøyfjorden. Nærøyfjorden er en av de trangeste fjordene i Europa og er kun 250 meter på sitt smaleste og en knapp kilometer på det bredeste.

Stor nettstasjon

  • Møre Trafo har levert MAXI nettstasjon som inneholder høyspenningsanlegg med to kabelbrytere, effektbryter til trafo og målefelt for avregning, samt 2500 kVA trafooljeisolert transformator, kombinert med MAXI isolert teknikkhus med en lengde på 6,2 meter.
  • De to enhetene er levert separat og montert sammen på stedet til en enhet.
  • Nettstasjonen med 2500kVA transformator har betong oljekum med brannrister/slukkerister.
  • MAXI teknikkhus har innmontert 1000V bryteranlegg for forsyning til togvarmepostene på Flåm stasjon.

Flåm jernbanestasjon i fugleperspektivet. Nettstasjonen fra Møre Trafo omtrent midt i bildet på lys og nystøpt betong.