Porsche-fører Marius Johan Nakken er klar for å ta det aller siste steget mot stjernene slik at han kan leve av motorsporten.

Marius Nakken sikter mot stjernene i internasjonal asfaltracing.

– Veien dit er dyr og krevende. Uten den solide støtten jeg får av mine sponsorer som Møre Trafo, hadde jeg aldri vært der jeg er nå, sier Marius Nakken som satser knallhardt på internasjonalt asfaltracing.

I likhet med Møre Trafo er 24-åringen fra Ålesund full av energi og spenning i en gnistrende, fartsfylt og krevende sport hvor supertalentet er et av de store norske håpene.

Bare fire år (!) gammel begynte han å kjøre gokart for deretter å gjøre rent bord i alle årsklasser. Det var pappa Tore som fikk guttungen hekta på motorsport. I fjor signerte Marius en storkontrakt med det tyske Porsche-laget Molitor-Racing Systems med et team på rundt 50 mann rundt seg. Til tross for et 30-talls nye tilbud, fortsetter han i samme teamet og skal kjøre både Porsche Carrera Cup og Porsche Cup.

Kostbart
Kontrakten innebærer at Marius selv må gå inn med en betydelig sum, og den utadvendte unggutten med et solid mediatekke, har vært flink til å skaffe seg sponsorer.

– Målet har alltid vært å kunne leve av motorsporten. Jeg føler jeg er veldig nær nå. I hele motorsport-sirkuset – formel 1 inkludert – er det bare 350 betalte førerseter, altså racerbilførere som blir lønnet og kan leve av det. Det er dit jeg vil, forklarer Marius.

Marius har kontrakt med Porsche og har et team med 50 mann rundt seg.

Små marginer
– Hva skal til for å bli en av dem?

– Man må være en av de beste, vise at man duger, og i tillegg bør man ha “hele pakka” som å bli sett og være flink med media. Det er en sport med små marginer, alt skal fungere og man må ha topp mekanikere og ingeniører som kan faget sitt, forklarer Marius.

Imponerer
Selv om fjorårssesongen ble preget av uflaks, uforskyldte uhell og litt stang ut, viste Marius gjennom rundetider og testkjøringer han er blant de aller, aller beste. I år håper han å få det ut i løp og klatre opp på seierspallene.

– Marius er proff på og utenfor banen og ikke minst i møte med media. Han er en ung tillitsfull sjåfør med et stor talent, en perfekt kombinasjonen for å bli en suksess i profesjonell motorsport. Han imponerer, sier den tyske Porsche-sjefen Oliver Köppen.

Marius jobber svært målbevisst for å nå toppen. Han her i flere år vært en del av Team Norway, landslaget for de beste norske førerne uansett klasse. Det gir ham tilgang til toppidrettskultur med kosthold, fysisk og mental trening. De beste førerne er i dag svært godt trente idrettsutøvere.

Marius har aldri vært nærmere det store gjennombruddet – og enda flere autografer.

Egen klokke-kolleksjon
Han er forøvrig den eneste norske utøveren i motorsporten med egen klokke-kolleksjon. Og det er stas for en fremadstormende 24-åring med klokkeklare mål og klokketro på å lykkes.

Klokkene er inspirert av jugendbyen Ålesund, har sveitsisk urverk og bærer navnet til sjåføren som suser rundt i 280 kilometer i timen på tyske baner i en Porsche 911 GT3 cup-bil. Kolleksjonen er et resultat av et samarbeid med Marius og Von Doren – Fine Timepieces som ålesunderen Øyvind Vond Doren Asbjørnsen står bak.

Vil bli best
– Du har 179 pallplassering og har vunnet en rekke mesterskap – hva er det som driver deg?

-Det er en vanvittig lyst til å bli best og lykkes internasjonalt. Det er vanskelig å forklare, men det skjer noe med meg når jeg tar på meg hjelmen. Jeg går inn i min egen boble. Min egen verden. Klar til å bli enda bedre enn jeg var i går.

– Aldri redd?

– Ikke redd, men alltid spent, sier Marius.

Porsche Carrera Cup

Elbil
-Med Møre Trafo som sponsor bør du vel snart over i en elbil?

– Hehe. Det konkurreres jo i elbil-klasser, men selv har jeg ikke forsøkt det. Men så vidt jeg vet så er jo Porsche på trappene med en elbil – Porsche Mission E – som etter planene skal ut på markedet i 2019. Så hvem vet om noen år?