Høyspenningsanlegg, robotproduksjon og en stor dose fransk kultur.
Det var noe av hva delegasjonen på 21 personer fikk oppleve da Møre Trafo tok med seg kunder til et besøk på Schneider Electrics fabrikk i Libourne i Frankrike. Fabrikken SFCME ligger litt i utkanten av byen, ikke langt fra Bordeaux.

Oppmøte fredag morgen på fabrikken i Libourne. Det Norske flagget var heist til ære for oss.

Faglig påfyll
– Besøket var av teknisk karakter og representanter fra Schneider Electric som jobber med
produktutvikling, ga oss en grundig innføring i høyspenningsanlegg for 12 og 24 kV nett. I tillegg til
teknisk presentasjon, fikk vi se produksjon og montasje av RM6-anlegget helt fra komponent-nivå til
ferdig testet anlegg, forteller Møre Trafos salgssjef Ivar Lifjeld.

Her ser dere et RM6 kompaktanlegg

Smarte nett
Tilbehør og utstyr for fremtidens «smarte nett» ble også vist under besøket. Ifølge Lifjeld var også
den sosiale biten av kundeturen av høy kvalitet.

– Det er jo ikke vanskelig å trives i vakre franske omgivelser med tradisjon for spennende kultur, god
vinproduksjon og i 23 varmegrader, sier Lifjeld om kundeturen i midten av oktober.

Schneider Electrics sin visjon «Think Customer, Act Customer, Be Customer»

Verdensledende
Produksjon av forskjellige typer høyspenningsprodukter var utgangspunktet da fabrikken ble etablert
i 1964. Siden 1981 har det kun blitt produsert kompaktanlegg type RM6 (ring main unit Sf6). RM6-
anlegg er verdensledende i kategorien av ringkabelanlegg. Det eksporteres til 130 land. Det første
RM6-anlegget i Norge ble levert til Fitjar Kraftlag i 1983.

Avanserte roboter
Fabrikken har spesialisert seg på sammenstilling og testing, men også epoxydeler som sikringshus og gjennomføringer produseres her. Øvrige ståldeler og komponenter produseres i andre Schneider-fabrikker, og noe kommer fra eksterne leverandører.

– Bryterhusene (tanken) sveises sammen av roboter og det er etter hvert blitt flere roboter som
utfører til dels avanserte montasjejobber. Delelageret er svært, rundt 17000 komponenter benyttes
og kvalitetskontroller er et prioritert område, forteller Ivar Lifjeld.

Sykkel og vinproduksjon
Det norske flagget var heist til ære for Møre Trafo-delegasjonen på fabrikken med sin visjon «Think
Customer, Act Customer, Be Customer». I dag er det 200 ansatte ved fabrikken som er sertifisert i
henhold til ISO-standarder for kvalitet, miljø og sikkerhet.

Etter fabrikkbesøket handlet det om å få nok watt i pedalene til sykkelturen i middelalderbyen og
turistmagneten Saint Emillion. Vinkjennere vil helt sikkert også nikke anerkjennende til navnet Saint-
Emillion. Byen er en av de viktigste områdene for rødvin i Bordeaux.

På guidet sykkeltur i middelalderbyen og turistmagneten Saint Emillion

Huleganger
Opphavet til den lille pittoreske byen med de trange gatene, og flotte husa i stein, skal være munken
Emilian fra Bretagne. I det åttende århundre skal han ha bosatt seg i en hule i området, og tiltrakk segetter hvert flere Benedikte munker. Stein ble tatt ut av berget for husbygging, landsbyen vokste,

Europas største monolittiske kirke ble bygd. Nå går flere kilometer med huleganger på kryss og tvers
under byen, og her lagres vin under stabile temperaturforhold.

Slott og opera
Guiden Laila Thortvedt fra Rendez-vous Frankrike tok delegasjonen med til Chateau Haute Sarpe hvor syklene ble innlevert etter en drøy 15 kilometers lang tur. Etter omvisning på slottet var det utendørs piknik i strålende solskinn – og hvor guiden slo til med opera. Hun er faktisk en kjent sangerinne i Frankrike.

Det er lett å trives i slike omgivelser når solen skinner og termometeret viser 23 plussgrader.