Opplæringsprogrammet ble utviklet i USA under andre verdenskrig for å møte det akutte behovet for å lære opp nye fabrikkarbeidere uten tidligere erfaring. Målet var å sikre en strukturert innføring i arbeidsoppgaver, forbedringsarbeid og mellommenneskelig samhandling.
Videreført
Etter krigen forsvant TWI-gradvis fra amerikansk industri, men ble videreført i Japan gjennom det amerikanske okkupasjonsstyret. Der ble metodikken oversatt, tilpasset og videreutviklet – blant annet av Taiichi Ohno, ingeniøren bak Toyota Production System (TPS). Toyota integrerte særlig Job Instruction (JI) som en kjernekomponent i opplæringen av fabrikkarbeidere – omtalt som teammedlemmer.

Verktøykassa
Denne tilnærmingen la grunnlaget for det som senere ble kjent som Lean-filosofien. I dag er TWI en naturlig del av verktøykassen for bedrifter som ønsker å utvikle en lærende organisasjon, styrke kontinuerlig forbedring og sikre høy operasjonell kvalitet.
Ansatte blir instruktører
I år har Møre Trafo startet kursingen av 20 ansatte i det første av tre hovedprogrammer. Disse blir instruktører for å lære opp nye ansatte riktig, raskt og trygt i standardiserte arbeidsprosesser. Metoden skal implementeres i alle produksjonsavdelinger.
Kristian la opplæringsplan
Kristian Blindheim (27) er en av de 20 som nå er instruktører, og skal lære opp nye folk i sin avdeling. Han har syv års erfaring fra Vikleavdelingen på Møre Trafo.
— Første del av TWI-programmet var et to dagers kurs i vår. Vi hadde en gjennomgang på hvordan vi best kunne sette opp en god opplæringsplan, hvordan ta imot og møte nye folk og hvordan gjøre de trygge både på meg som instruktør og den jobben de skal gjøre, forteller Kristian.

Ensartet opplæring
Kristian har bare positive erfaringer så langt, og mener metoden gir en mer ensartet opplæring uten de uvanene tidligere og kanskje en litt mer vilkårlig opplæring kunne føre til. Selv ble han lært opp av personen som skulle slutte i jobben Kristian overtok.
— Var det noe jeg var usikker på etter at han sluttet, var det ikke bare å spørre sidemannen som gjorde ting på sin måte og litt annerledes enn den opplæringen jeg fikk, forteller Kristian.
Lært opp to nye
Kristian liker å påta seg ansvar, og har så langt hatt to nye i opplæring. Det har fungert veldig bra.
— Det er kjekt å kunne lære vekk og se at den du har som elev mestrer det og føler seg trygg på det, sier Kristian.
Strukturert tilnærming
Metodikken gir en strukturert tilnærming til opplæring, og har vist seg å bidra til:
- Systematisk og effektiv opplæring
- Økt trygghet og mestring hos ansatte
- Bedre kvalitet, standardisering og effektivitet
- Støtte til ledere i utvikling av team og forbedret arbeidsflyt
Fokus på forbedring
Møre Trafo er sertifisert i tre ISO-standarder, og har et sterkt fokus på forbedringsarbeid. Møre Trafo legger vekt på at produksjonsansatte skal involveres i både standardisering og beslutningsprosesser knyttet til opplæring og forbedringer. Dette er en viktig del av arbeidet med å styrke både kompetansen og konkurransekraften i organisasjonen.

Tre hovedprogrammer
TWI består av tre hovedprogrammer:
- Job Instruction (JI): Hvordan lære opp ansatte riktig, raskt og trygt i standardiserte arbeidsprosesser.
- Job Methods (JM): Hvordan analysere og forbedre arbeidsmetoder for å øke effektiviteten.
- Job Relations (JR): Hvordan bygge gode relasjoner og håndtere mellommenneskelige utfordringer konstruktivt.
Ser resultater
— Allerede nå ser man resultater. Instruktørene tar aktivt ansvar for opplæring og forbedringsarbeid i fabrikken. Dette gir motivasjon til å gå videre med de neste TWI-programmene og ytterligere styrke Møre Trafos utvikling. Vi har nå på trappene kurs nummer to som tar for seg Job Methods og deretter kurs nummer tre om Job Relations, sier Solgun Janet Welle, HR-leder i Møre Trafo.
Enorm utvikling
Rune Aurdal (60) var bare 17 år gammel da han fikk opplæring som høyspentvikler på Møre Trafo. Senere ble han montør og deretter produksjonsleder for Monteringsavdelingen.
— I løpet av mine 43 år på Møre Trafo har det vært en enorm utvikling i teknologi, automatisering og ikke minst robotisering. Jeg synes jo at opplæringen jeg fikk fungerte bra, men den gangen hadde vi nok noe bedre tid til å ta det hele etappevis, sier Rune.
Nyansatte og jobbskifte
I det nye opplæringssystemet blir hans rolle som produksjonsleder å legge planer for opplæring ved nyansettelser og når folk skal over i andre jobber. Det strukturerte opplæringssystemet legger opp til en større fleksibilitet i produksjonen.

— Jeg tror det helt klart vil være en fordel for hele produksjonen på Møre Trafo at opplæringen nå gjøres enda mer effektiv, fleksibel og strukturert, sier Rune.