I 2026 fyller Møre Trafo 75 år. Nå tar den solide hjørnesteinsbedriften i Sykkylven nye, store, strategiske grep for å bli enda mer offensiv og forsterke sin posisjon som markedsleder.

— I samarbeid med design og kommunikasjonsbyrået Havnevik AS kommer vi med ny visuell identitet, revitalisert kommunikasjon og ny hjemmeside. Vi oppretter også to nye nøkkelroller med markedsansvarlig og ettermarkedsansvarlig. Alt dette er en kjempeviktig satsing for Møre Trafo. Disse investeringene vil styrke både selskapet, kundene, de ansatte og posisjonere Møre Trafo tydelig for fremtiden, sier Arne Husøy, konstituert markedsansvarlig i Møre Trafo, Skandinavias største produsent av fordelingstransformatorer og ferdigmonterte nettstasjoner.

Konstituert markedsansvarlig Arne Husøy

Konstituert markedsansvarlig Arne Husøy

«Mer av det som teller»
Det overordnede kommunikasjonskonseptet har fått overskriften «Mer av det som teller» og er et konsept med stort potensial for Møre Trafo.

Mer av det som teller

Slik så det ut da Møre Trafo lanserte konseptet «Mer av det som teller» tilbake i 2006. Dette lanseres nå i ny drakt.

— Konseptet tar med seg det som har formet Møre Trafo i nyere tid, men ser samtididig helt tydelig fremover til det som skal prege selskapet i tiden som kommer. «Mer av det som teller» uttrykker rasjonalitet og verdibasert posisjonering med kvalitet, mer trygghet, og mer kompetanse, sier salgs- og markedssjef i Møre Trafo, Ivar Lifjeld.

— Hvorfor gjør Møre Trafo disse grepene nå?

— Bransjen endrer seg, og vi må være tydeligere, mer synlige og mer kundeorienterte enn før. Økt konkurranse gjør det viktig å kommunisere hva som skiller oss fra andre aktører – kvalitet, norsk produksjon, kompetanse og ettermarked. Kundene forventer mer, både når det gjelder service, digital tilgjengelighet og informasjon. Vi styrker fundamentet for videre vekst, spesielt innen ettermarked, innovasjon og nye markedsmuligheter. Dette er ikke kosmetikk, men et stort strategisk løft og en investering i fremtiden, sier Husøy.

— Hva betyr dette for selskapet, de ansatte, kundene og samarbeidspartnere?

— For selskapet betyr det en moderne, tydelig oppdatert identitet som speiler hvem vi er i dag – og hvor vi skal. Strategien vil gi oss et sterkere fundament for vekst, rekruttering og markedsarbeid, og et mer slagkraftig uttrykk ut mot bransjen, sier Husøy.

Ansatte
For de ansatte handler det om fornyet stolthet og et tydeligere samlende budskap: Det handler om «Mer av det som teller» – i produkter, tjenester og kultur. Den nye strategien betyr også et kraftigere verktøysett for kommunikasjon, salg, kundedialog og en tydelig retning og felles forståelse av hva Møre Trafo skal være fremover.

Møre Trafo produksjon

 

Kundene
For kundene vil dette bety mer tilgjengelig og relevant informasjon. Et tydeligere verdiforslag om hvorfor de bør velge Møre Trafo og hva de faktisk får mer av ved å velge Møre Trafo, samt en enklere, mer profesjonell og mer forutsigbar kundeopplevelse og kundereise.

Samarbeidspartnere
For samarbeidspartnerne handler det om å gi Møre Trafo enda bedre synlighet og en sterkere posisjon som gir grunnlag for et enda tettere samarbeid. Et mer moderne og profesjonelt uttrykk som samsvarer med kvaliteten som Møre Trafo representerer, og større klarhet rundt tjenester, kompetanse og felles muligheter fremover.

— Hva ønsker Møre Trafo å oppnå med dette?

— Vi vil styrke merkevaren og posisjonere oss enda tydeligere – spesielt rundt kvalitet, trygghet, norsk produksjon, kompetanse og service. Vi vil øke vår synlighet og relevans i markedet, spesielt når konkurransen blir tøffere. Og den vil gi oss bedre rekruttering og øke vår attraktivitet som arbeidsgiver. Vi vil skape mer effektive salgs- og kommunikasjonsprosesser gjennom bedre verktøy, maler og digital tilstedeværelse, vi ønsker å øke vår kommersielle gjennomslagskraft, spesielt i nye markedssegmenter og ettermarkedet. Vi vil få en helhetlig og tydelig Møre Trafo-fortelling gjennom konseptet «Mer av det som teller». Nå gleder vi oss enormt til å kunne rulle ut hele konseptet og prosjektet, sier Husøy.

Marked og ettermarked
De to nye nøkkelrollene som markedsansvarlig og ettermarkedsansvarlig er to svært viktige satsinger for Møre Trafo. Markedsansvarlig er blant annet viktig for å løfte Møre Trafo fra et produktorientert til et mer kunde- og markedsorientert selskap.

Administrerende direktør Runar Tandstad

Administrerende direktør Runar Tandstad

— Satsingen mot ettermarkedet har ikke minst en bærekraftdimensjon. Riktig nivå på service og vedlikehold gir økt levetid for produktene. Et annet moment er at økt bruk av sensorer og elektronikk gjør det viktigere enn før å følge opp nettanleggene på en strukturert og god måte, og det ønsker vi å hjelpe kundene våre med. Dette er en av de viktigste nye satsingene for Møre Trafo, sier administrerende direktør i Møre Trafo, Runar Tandstad.