– Vi har inngått avtale om trafo-leveranser til pilotanlegget gjennom vår kunde OMEXOM. Det er morsomt å kunne bidra på vår måte til slike store prosjekter. Det er mye oppmerksomhet og enorme forventninger til denne batterifabrikken, sier salgs- og markedssjef i Møre Trafo, Ivar Lifjeld.
Trafoleveranser for syv millioner
Leveransen fra Møre Trafo har en verdi på syv millioner kroner. 13 2000 kVA trefase oljeisolerte transformatorer, 10 oljekar, tre store MAXI nettstasjoner med lavspenningstavler og en MAXI koblingsstasjon med 4 stk. mellomspenningbrytere skal leveres i februar-mars i 2023.
Skriver historie
– En stor dag for Arendal, en stor dag for Norge og en stor dag for Europa. Vi skriver historie i Norge i dag, sa statsminister Jonas Gahr Støre da han mandag 26.september la ned grunnsteinen til pilotprosjektet som er første byggetrinn. Innen et år skal pilotprosjektet produsere en gigawatt årlig med batterier, hovedsakelig til el-biler.
Blant Europas største
Fabrikken er definert som en gigafabrikk hvilket betyr at den blir en av de aller største i Europa. Det skal produseres batterier for transportsegmentet, bil og annen type transport. Målet er å konkurrere ut kinesere, sørkoreanere og japanere som har hatt enerett på dette i snart 20 år.
Miljøvennlige batterier
Morrow skal også fungere som et testsenter, og den skal også utvikle mer miljøvennlige batterier. Ifølge Morrows styreleder Liv Monica Bargem Stubholt har Morrow et utviklingsprogram for å redusere og fjerne bruken av nikkel, kobolt og andre vanskelige batteri-materialer.
Skutt fart
Morrow Batteries ble etablert så tidlig som i 2014, men det er først de siste årene at planene har skutt fart. Storinvestor Bjørn Rune Gjelsten gjennom sitt selskap NOAH og Agder Energi er hovedinteressentene i fabrikkprosjektet, og har med seg miljøvernaktivist og Bellona-grunnlegger Fredric Hauge som gjennom sitt selskap, Bellona Holding, er blant mange investorer. Også Veidekke og Arendal kommune er med i prosjektet.
Industrihistorie
Statlige Siva bestemte seg i sommer for å gå inn med 480 millioner kroner i eiendomsselskapet som skal sette opp batterifabrikken til Morrow i næringsparken Eyde Energipark i Arendal. Siva skal eie 67 prosent av eiendomsselskapet. Næringsminister Jan Christian Vestre mener samarbeidet og batterifabrikken er et stort stykke norsk industrihistorie. Regjeringen valgte å satse på Morrow fordi selskapet har kommet lengst med batterisatsingen i Norge.
Fire byggetrinn
Første byggetrinn har en grunnflate på 19 000 kvadratmeter og er den første av fire planlagte fabrikker. Årlig produksjonskapasitet vil være på 43 GWh når det hele etter planen skal stå ferdig i 2028. Trolig vil det koste nærmere 20 milliarder å bygge ut hele fabrikken.
Trådløs lading i veien
Akkurat nå jobbes det med å utvikle et prosjekt hvor batteriene som skal skipes ut i verden fra fabrikken, skal fraktes til havna ikke langt fra fabrikken med el-lastebiler som får strøm fra asfalten. Ifølge Fredric Hauge i Bellona, er håpet å kunne anlegge den første veistrekningen i Norge med trådløs lading av kjøretøy.