Møre Trafo sitt store service- og beredskapssenter på Østlandet er starten på etableringer av et utvidet tjenestetilbud til Møre Trafos kunder.

 

Varmtlager og kaldtlager med plass til godt over 1000 trafoer.

– Etter oppstart for to år siden leverer nå vårt servicesenter på Østlandet hele spekteret av tjenester til våre oppdragsgivere, forteller Salgs- og Markedssjef i Møre Trafo, Ivar Lifjeld.

Elvia
Bakgrunnen for satsingen er at Møre Trafo vant en kontrakt med vår største kunde Elvia AS med håndtering av blant annet Elvias beredskaps- og prosjekt-transformatorer.

— Det er Elvia som er hovedkunden og står for mesteparten av omsetningen, sier Lifjeld.

Utvider tjenestene
Service- og beredskapssenteret er en utvidelse av tjenestespekteret for Møre Trafo og kan gi en mulighet for framtidig utvidelser og eller samarbeid med andre aktører flere steder i landet.

— Vi ser for oss et framtidig økt behov for servicetjenester for å sikre velfungerende elektrisk distribusjonsnett, og regner med utvidelse av konseptet med mulige etableringer eller samarbeid andre steder i landet, forteller Lifjeld.

Kløfta
Service- og beredskapssenteret som ligger på Kløfta like ved E6 sør for Oslo Lufthavn disponerer 6000 kvm med utelager, 900 kvm kaldtlager, 1050 kvm varmtlager og verksted og rundt 475 kvm med kontorer.

Her lagerføres og håndteres logistikken for alle transformatorer, nettstasjoner, bryteranlegg og LS-tavler som skal benyttes på prosjekter i Elvia-nettet. Det er mottak av gammelt utstyr som testes og sjekkes for eventuell gjenbruk eller skroting.

Brukte transformatorer som skal kontrolleres og sjekkes for gjenbruk eller skroting.

Reparasjoner
På servicesentret utføres også enkle reparasjoner på transformatorer i eget verksted, men også ute på kundens anlegg. Entreprenører benytter også deres tjenester i forskjellig grad. Noe lagerplass leies ut til andre leverandører.

Senteret har utstyr for håndtering av de tyngste komponenter opp til 10 tonn, og egne servicebiler for oppdrag ute hos kunden.

Spennende satsing
– Dette er en spennende satsing fra vår side, og vi ser for oss å tilby tjenester også til andre kunder som nettselskap og entreprenører, men også industri og annen næring som drifter sine egne transformatorer, forteller Lifjeld.

Lagring og utlevering av nettstasjoner til entreprenørene.

Fire ansatte
Så langt er det fire ansatte ved Servicesenteret: Frank Hagen, Espen Gran, serviceleder Erland Tomtsveen og faglig ansvarlig Gaute Amdal.

— Disse karene har gjort en fremragende jobb med å bygge opp senteret på Kløfta til en velfungerende avdeling som allerede nå leverer et positivt bidrag til bedriften vår, sier Administrerende direktør i Møre Trafo, Runar Tandstad.

Alle fire samt ledelsen i Møre Trafo kan nå konstatere at alt er på stell. En vernerunde i august konkluderte med at her var det lite å sette fingeren på.

Fra venstre: Frank Hagen, Espen Gran, Erland Tomtsveen (serviceleder) og Gaute Amdal (faglig leder).