Interessen for Møre Trafos fagdag er nå så stor at det ikke var plass til alle som ønsket å være med denne gangen.

– Vi har begrenset med plasser til arrangementet og vi måtte dessverre si nei til 15, men det blir flere sjanser til å være med på fagdagen til høsten, sier Lisbeth Bråstad i Kundeservice hos Møre Trafo.

Noen av deltakerne er klare for omvisning i fabrikken.

Stor betydning

Fagdagene er av stor betydning for både Møre Trafo og kundene, og har vært arrangert hvert år, vår og høst, siden 2013 med unntak av pandemiåret 2020. Denne gangen var 39 deltakere fra forskjellige nettselskaper samlet til fagdag og omvisning hos Møre Trafo 22. mars.

Dagen før var flere av deltakerne samlet i Atlanterhavsparken for nettverksbygging og sosial sammenkomst.

Atlanterhavsparken

33 av dem var også med kvelden før omvisningen på en vandring i Akvariet og på Klippfiskakademiet, hvor de fikk prøve seg på å lage sine egne forretter. Cathrine Kristiansen Lund, prosjektingeniør i Elvia var en av dem.

– Det var kjempegøy og et flott opplegg, men også selve fagdagen hos Møre Trafo var en veldig positiv opplevelse. Man kommer tett på produksjonen, medarbeiderne og produktene til Møre Trafo under omvisningen. Selv fikk jeg en del overraskelser og var ikke klar over hvor mye manuelt arbeid som ligger bak produksjonen av transformatorer, sier Cathrine.

Klippfiskakademiet, introduksjon før kokkelering.

Deltakerne fikk prøve seg på kjøkkenet, og tilegne seg ny kunnskap innen kokkekunst hos Klippfiskakademiet.

Flott møteplass

Hun mener at fagdagen også er en flott arena og møteplass for å treffe folk i bransjen og utveksle erfaringer. Ikke minst er arrangementet på Atlanterhavsparken en super anledning til å bli bedre kjent, og hun roser Møre Trafo for arrangementet, både faglig og sosialt.

Kunde-respons

– Bakgrunnen for fagdagene er å få en utveksling av erfaringer med våre kunder og brukere av våre produkter. På fabrikken kan deltagerne ta og føle på komponenter og snakke med fagpersoner direkte, forteller salgs- og markedssjef i Møre Trafo, Ivar Lifjeld.

Kundenes tilbakemeldinger på Møre Trafo sine produkter er viktig slik at selskapet hele tiden kan utvikle og optimalisere produktene sine i forhold til brukerne og kundene. Deltagerne får innblikk i hele prosessen fra starten av produktet til det er ferdig testet i prøvestasjonen. De får også innblikk i produksjonen av nettstasjoner, dører og ventiler.

Her får deltakerne innblikk i hele prosessen, fra en transformators start og helt fram til det er ferdig testet i prøvestasjonen.

Første møte

Daniel Skogedal har montert mange av transformatorene som Møre Trafo har produsert, men har aldri sett hvordan de lages.

– Nei, det var mitt første møte både med Møre Trafo og produksjonen av transformatorene. Det var utrolig interessant å komme så tett på hele produksjonslinjen. Den var mye mer omfattende og innom flere ledd enn jeg trodde. Jeg ble også veldig overrasket over at så mye av produksjonen foregår manuelt, forteller Daniel som deltok på fagdagen sammen med to montør-kollegaer fra Eviny i Bergen.

Bedre forståelse

Lifjeld mener det er veldig viktig å kunne gi kundene dette innblikket i produksjonen slik at de får en bedre forståelse av hele produksjonsprosessen, og kunnskap om produktenes egenskaper og virkemåte. Samtidig er det svært nyttig for oss å få tilbakemeldinger fra kundene om mulige forbedringer av de løsningene vi leverer.

Presentasjoner

Omvisningen i fabrikken ble denne gangen delt opp i fire grupper, og etter lunsj var det presentasjoner fra andre leverandører. Daglig leder Rune Halvorsen presenterte ProCab som leverer produkter for kabel til energiverk, offshoreindustri, skip og banemateriell. Ben Tore Ulleland presenterte Eaton som jobber med å utvikle effektive og bærekraftige strømstyringsteknologier.

Presentasjoner fra ulike leverandører er også en naturlig del av fagdagene til Møre Trafo.